Att differentiera sig handlar om att särskilja sig, göra något som skiljer sig åt från andra.
Inom sälj kan man särskilja sig på FEM sätt.
1. Du har en helt unik produkt
2. Du gör fler aktiviteter än någon annan, dvs besök, digitala möten eller telefonsamtal.
3. Du är bättre på att presentera och argumentera så att du får med dig människor.
4. Du är bättre på relationer och anpassa dig till din målgrupp, så att de vill göra affärer med dig.
5. Du är bättre på att konkretisera – be om ordern – driva förhandlingen framåt.
Ofta faller punkt nummer ett bort, då det är väldigt få som har en helt unik produkt på marknaden, och har man det, så dröjer det inte så länge förrän konkurrenterna har en liknande lösning.
Då har vi kvar fyra andra delar som gör att man särskiljer och är bäst inom sälj!
Det bästa sättet oavsett bransch är faktiskt att man bestämmer sig för att vara mer i kontakt med marknaden än någon annan – man gör fler aktiviteter.
Var inte rädd för att du inte kan allt, våga vara ute och träffa kunder och kundämnen.
Om nu alla är ute på marknaden lika mycket, så kan du vara den som har bäst genomslag när du presenterar – du ökar kundernas engagemang och köplust.
Träna på hur presentera naturligt och se till att du tror på det du säljer – det märks!
Är du i nästa steg dessutom mer kunnig om din egen personliga stiltyp hur den uppfattas av andra och att du kan läsa av mottagaren och anpassa budskap och agerande till mottagaren – så att de trivs i ditt sällskap, då har du nått nästa nivå!
Men oavsett om du gör mycket aktiviteter, och har genomslag och går hem hos dina kunder, så riskerar du ändå att missa affärer om inte du är bra på att göra avslut – det vill säga be om ordern, konkretisera och driva förhandlingen framåt!
Så var börjar du?
Hur skall du differentiera dig?
Lycka till!